تبلیغات
خدمات بازرگانی صنعت دریایی و خرید فروش انواع کشتی شناور دریایی kiumars ship - بخش دوم مصاحبه فرید کیومرثیان با خبرگزاری زرندیه

سه شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳

بخش دوم مصاحبه اقای فرید کیومرثیان با خبرگزاری زرنا زرندیه در مورد اهمیت ارتباط و اقتصاد دریای خزر و روابط با روسیه


برای خواندن مصاجبه لطفا روی لینک خبرگزاری کلیک فرمایید یا در ادماه این صفحه بخوانید

http://www.zarnanews.ir/index.php/110-2014-09-08-18-10-13/564-2014-09-30-16-26-12


ایران و روسیه

اهمیت ارتباط و اقتصاد دریای خزر و روابط با روسیه

فرید کیومرثیان  فعال بازرگانی و سرمایه گذاریی صنایع دریایی ایران (بخش دوم)

سوال: عوامل موثر در توسعه روابط و همکاری در صنایع دریایی بین ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

فرید کیومرثیان: روابط روسیه و ایران در سالهای اخیر به صورت طبیعی گسترش نیافته و از ظرفیت های موجود بطور کامل استفاده نشده است.

 بعد از عقد قرارداد های  بزرگ اقتصادی مشترک در صنایع مختلف، انتظار می رود همکاری ایران و روسیه در صنعت دریایی بیش از گذشته تقویت شود، چراکه بصورت ساحلی با کشور روسیه همسایه هستیم و بیشترین ارتباط ما از طریق دریا انجام می شود.

 گسترش مبادلات تجاری و کالا نیازمند گشترش زیر ساخت دریایی و ناوگان ایران در دریای خزر می باشد و با برنامه‌ریزی منسجم می‌توان رونق بیشتری در صنایع دریایی و وابسته در دریایی خزر ایجاد کرد.

یکی از ضعف های توسعه روابط بازرگانی ایران و روسیه را می توان صادرات کالا بصورت زمینی و ترانزیت از کشورهای ثالث دانست. سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد انزلی بهترین فرصت برای ایجاد توسعه حمل نقل دریایی است و اگر روسیه اجازه دسترسی بیشتری به کشتی های ایرانی برای رفت آمد به کانال آبی ولگا-دن دهد، حمل نقل دریایی ما کمتر از 10 روز به بنادر مهم اروپایی متصل خواهد شد.

روسیه این دو رودخانه را جزو آبراه های داخلی خود دانسته و به صورت انتخابی به برخی از کشتی ها اجازه ورود و یا خروج به دریای خزر را می دهد و اجازه استفاده از آن یک مزیت بزرگ برای سرمایه گذاری صنعت دریایی ایران است.

متاسفانه در گذشته دولت روسیه در پاسخ به درخواست دولت ایران برای انتقال چند کشتی جنگی از خلیج فارس به دریای خزر، مخالفت کرد اما در اقدامی دیگر از ورود قایق اهدایی ترکیه به ارتش جمهوری آذربایجان و قایق های گشتی اهدایی آمریکا به قزاقستان ممانعت نکرد.

حمل و نقل کالا در دریای خزر عمدتا با کشتی های روسی انجام می شود، ظرفیت کشتیرانی روسیه در دریای خزر حدود ۱۰ برابر ظرفیت ایران است و باید شرکت های داخلی تلاش کنند تا سهم بیشتری از حمل و نقل کالا، به کشتی های ایرانی اختصاص یابد.

با تکیه بر ساخت شناورهای جدید در کشور، می توان چشم انداز جدیدی برای ارتباط بنادر ایران در خزر با بندر روسی نوروسیسک در دریای سیاه، با هدف و حمل نفت و گاز و کالای خشک توسط ناوگان ایرانی، ایجاد کرد.

باید به یاد داشته باشیم که ایران محوری ترین کشور در کریدور شمال- جنوب است. سرزمین ایران از 5 هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است. وجود 11 بندر مهم بازرگانی در سواحل شمالی و جنوبی، لزوم گسترش صنایع دریایی و توسعه زیرساخت های این صنعت، به ویژه در دریای خزر را دو چندان می کند.

این کارشناس صنایع دریایی گفت: دریای خزر یکی از بزرگترین فرصت های سرمایه گذاری در کشور است. این دریا فرصتی طلایی در شمال کشور بوده که با ذوب شدن یخ تحریم ها، اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور و منطقه خواهد داشت. لذا ایجاد تغییرات و آماده سازی بنادر  و زیرساخت های لازم، اجتناب ناپذیر است.

برای تحقق این اهداف، لزوم بازنگری جدی در ساختار و روش های تامین مالی و سرمایه گذاری، روند جدید واگذاری قراردادهای پایانه های بندری و یکپارچه سازی فرآیندهای مناطق آزاد و ویژه بندری و...  اجتناب ناپذیر است.

 دو کشور ایران و روسیه می توانند با همکاری مشترک تجاری و اقتصادی، در شرایطی که هردو کشور مورد تحریم های وسیع نفتی از سوی قدرت های غرب شده اند، می تواند منجر به توسعه اقتصادی دو کشور شود.

کیومرثیان با اشاره به تحریم صنایع نفت و گاز ایران و روسیه، گفت: در شرایط فعلی، فرصت مناسبی برای تمرکز روی مسائل نفت گاز است. ایران و روسیه منافع و تهدیدات مشترکی در منطقه و جهان داشته و مخالف نظام تک قطبی و سیاست های غرب هستند. استفاده بهینه از درامد ارزی حاصل از فروش نفت و ذخایر عظیم نفت و گاز کشور، می تواند ایران را به زودی قدرت برتر منطقه کند.

فرید کیومرثیان با اشاره به چالش های زیست محیطی دریای خزر، گفت: مهمترین چالش های زیست محیطی دریای خزر، گسترش گونه "جانوری شانه دار"  است. این جانور که ژله ای شکل می باشد، به شانه دار مهاجم معروف است. با مصرف پلانکتون ها که غذای اصلی کیلکا ماهیان است، جمعیت ماهی کیلکا را به شدت کاهش داده است حیات ماهیان خاویاری و کیلکا را تهدید می کند. حال احداث یک کانال جدید که باعث عبور کشتی های بزرگ در آبهای کم عمق دریای آزوف است، علاوه بر تسهیل ورود و خروج این جانوران خطرناک، بر روی اکوسیستم منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

موضوعات دیگر از قبیل رژیم حقوقی دریای خزر، منابع بستر دریا، چگونگی استفاده از آبزیان خزر، محیط زیست، آبهای سرزمینی، خلیج های وابسته به خزر، دهانه رودخانه ها، بنادر، جزایر، خطوط دریایی، کشتی های با سوخت هسته ای، نیروی دریایی کشورهای ساحلی، مسئولیت کشور دارای پرچم، عبور بی ضرر کشتی های بازرگانی و نظامی، حضور زیردریایی کشورهای ساحلی، ضوابط ایمنی، گواهی نامه های سفر دریایی، غرامت ناشی از سفر دریایی و یا خسارت به محیط زیست، منطقه اقتصادی و ضوابط عبور خطوط لوله نفت و گاز از جمله مواردی هستند که  باید مطرح شوند و مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین مشکلات داخلی دریای خزر، ورود انواع پساب و فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و سموم کشاورزی، استفاده‌های بی رویه از منابع زیر بستردریا و آلودگی‌های ناشی از آن وکاهش ذخایر ماهیان خاویاری از تهدیدهای جدی محیط زیست بزرگترین دریاچه جهان می باشد.

فرید کیومرثیان  morozova vera russia &  farid kiumarseyan

بخش اول مصاحبه فرید کیومرثیان با خبرگزاری زرنا : اهمیت ارتباط و اقتصاد دریای خزر و روابط با روسیه

www.shipiran.ir

برای بازدید شناور های جدید به ادرس سایت بالا یا عضو کانال تلگرام زیر شود تشکر


ارتباط با عضویت در کانال تلگرام کشتی ایران 
تلگرام کشتی ایران , خدمات بازرگانی صنعت ایران



تحلیل آمار سایت و وبلاگ

ابزار هدایت به بالای صفحه